صفحه اصلی مقالاتخواص بادام زمینی

خواص بادام زمینی

بادام‌زمینی یکی از مغز‌های خشکبار  بسیار پرخاصیت است که نسبت به دیگر اجزای خشکبار قیمت مناسب‌تری دارد. ارزش غذایی بادام‌زمینی آن را خیلی خاص ساخته است. بادام‌زمینی حاوی مقادیر زیادی پروتئین، آنتی‌اکسیدان پلی فنول، ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده که بسیار مفید است. همچنین حاوی مقادیر قابل‌توجهی نیاسین است که به ترمیم آسیب‌های سلولی و حفاظت در برابر بیماری آلزایمر و سایر مشکلات ذهنی مربوط به بالا رفتن سن کمک می‌کند. بادام‌های زمینی می‌توانند به‌صورت خام سرخ‌شده و یا جوشانده شده خورده شوند. این میوه‌ی آجیلی هم‌چنین بانام‌های دیگری نیز چون آجیل میمون، آجیل زمینی و غیره شناخته می‌شوند. بادام‌زمینی در آمریکا بسیار محبوب است و به روش‌های مختلف مثل شکل ساده نمک‌زده شده، شکل سرخ‌شده، در اسنک‌های کوکتل، به شکل کره‌‌ی بادام‌زمینی و غیره مصرف می‌شود.

بسیاری بر این معتقد هستند که اگر بادام‌زمینی باپوست، مصرف شود، مقدار بیشتری از ریزمغذی‌ها را دارا خواهد بود و نسبت به نوع بدون پوست و پاک‌شده آن، خاصیت بیشتری دارد. در ادامه به برخی از خواص بادام‌زمینی می‌پردازیم.

 بادام‌زمینی یکی از منابع غنی آنتی‌اکسیدانی ویتامین E است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ــ عروقی و سرطانی را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. همچنین، بادام‌زمینی مقدار زیادی آهن دارد که برای بهبود و اصلاح عملکرد گلبول‌های قرمز خون بسیار مفید و ضروری است. این مغز خشکبار سرشار از بیوفلاونوئیدها هست که به بهبود جریان خون در مغز کمک می‌کنند و به‌این‌ترتیب خطر سکته مغزی را نیز کاهش می‌دهد. کلسیم بالای این مغز نیز باعث افزایش سلامتی استخوان‌ها می‌شود.

بادام‌زمینی به همراه روغن زیتون حاوی چربی اشباع‌نشده است.چربی‌های اشباع‌نشده برای پایین آوردن کلسترول خون مفید هستند. افزودن مقدار کمی بادام‌زمینی به رژیم روزانه، 14 درصد کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

بادام‌زمینی حاوی فیبر خوراکی است که خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد و درعین‌حال این خوردنی خوشمزه، رشد هورمون‌های زنانه و مردانه را تشدید می‌کند و تحریک‌کننده‌ی جنسی است همچنین روغن بادام‌زمینی فاقد کلسترول بوده و برای کسانی که چربی خونشان بالاست مفید می‌باشد. کسانی که زیر وزن طبیعی قرار دارند، بادام‌زمینی از دسته میوه‌هایی است که می‌توان به‌عنوان میوه چاق‌کننده از آن استفاده کرد. معجون مخلوط صد گرم بادام‌زمینی را با یک لیوان آب هویج و یک قاشق عسل برای اضافه کردن وزن بسیار مفید است. همچنین این معجون برای كساني كه بي‌حوصله هستند مثمر ثمر است.

آب‌وهوای گرم برای كشت گیاه بادام‌زمینی مناسب می‌باشد. گیاه یک‌ساله بادام‌زمینی دارای ساقه‌ای راست كه ارتفاع آن در حدود ۳۰ سانتی‌متر می‌باشد‌. بادام‌زمینی بسته به محل كشت آن بین ۴۰ تا ۵۰ درصد روغن دارد كه بنام روغن آراشید معروف است. این روغن از اسیدهای چرب اشباع‌شده مانند اسید استئاریك، اسید پالمتیك و اسیدهای چرب اشباع‌نشده مانند اسید لینوئكی تشکیل‌شده است. مقدار چربی‌های اشباع‌شده در روغن آراشید تقریباً ۳۰ درصد می‌باشد.

 

جدول ارزش غذایی بادام‌زمینی به شرح زیر است.

آب

۶ گرم

پروتئین

۲۶ گرم

چربی

۴۸ گرم

مواد نشاسته‌ای

۱۶ گرم

كلسیم

۶۰۰ میلی‌گرم

فسفر

۴۰۰ میلی‌گرم

آهن

۲ میلی‌گرم

سدیم

۵ میلی‌گرم

پتاسیم

۶۷۰ میلی‌گرم

ویتامین ب ۱

۱ میلی‌گرم

ویتامین ب۲

۰/۱۵ میلی‌گرم

ویتامین ب ۳

۱۶ میلی‌گرم

 


از جدول بالا، ما به این نتیجه می‌رسیم که بادام‌زمینی‌ها پروتئین تأمین‌کننده‌ی پروتئین هستند. همچنین نه‌تنها عاری از کلسترول هستند بلکه شامل چربی‌های تک اشباعی و چند اشباعی مفید هستند که سطوح کلسترول خون را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، مقدار فیتوسترول موجود در بادام‌زمینی‌ها، به پایین آوردن مقدار کلسترول بد در بدن کمک می‌کند. سطوح پایین کلسترول بد در بدن، خطر بیماری‌های قلبی و حملات قلبی را که به خاطر انسداد عروقی و شریانی رخ می‌دهند، کاهش خواهد داد.
بادام‌زمینی‌ها به دلیل داشتن غلظت‌های بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنولیکی مشهور هستند که با کاهش تولید نیترو سامین‌های سرطان‌زا و مضر، به کاهش خطر سرطان شکم کمک می‌کند. بادام‌زمینی‌ها سرشار از مواد معدنی ضروری مختلفی نظیر مس، منیزیم، روی و فسفر هستند.
بادام‌زمینی‌ها شامل کربوهیدرات‌های خوب با شاخص گلیسیمیک پایین هستند. به خاطر توانایی حفظ پایداری سطوح قند خون، بادام‌زمینی‌ها برای افراد دیابتی و مقاوم به انسولین مفید هستند.: 
در مقدار چربی و کالری موجود در بادام‌زمینی‌ها حدود 22 درصد کالری هستند اما این چربی همان‌طور که قبلاً ذکر شد اکثراً چربی‌های تک اشباعی است. افرادی که از بادام‌زمینی به‌عنوان میان وعده استفاده می‌کنند در طول روز احساس سیری بیشتری می‌کنند و پرخوری نمی‌کنند. این به این دلیل است که خوردن یک‌مشت بادم زمینی احساس سیری را منتقل می‌کند. (هم‌چنین به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از یک‌مشت بادام‌زمینی در روز می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.)
بیشترین میزان مصرف بادام‌زمینی در تهیه کره بادام‌زمینی، شیرینی و شکلات استفاده می‌شود. کره بادام‌زمینی جزو لذیذترین محصولات تهیه‌شده از بادام‌زمینی است و حدود یک‌سوم بادام‌زمینی کشت‌شده در سراسر دنیا، صرف تهیه کره آن می‌شود.
کره بادام‌زمینی نیز حاوی چربی و کالری بسیار بالایی به‌طوری‌که 2 قاشق کره بادام‌زمینی حاوی 190 کالری است که مقدار بسیار زیادی مواد مغذی دیگر مانند پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هست. ازجمله خواص مفید موجود در کره بادام‌زمینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
کره بادام‌زمینی ضد کلسترول است و برای کسانی که مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، مفید می‌باشد. همچنین مصرف منظم کره بادام‌زمینی به دلیل فیبر و منیزیم موجود می‌تواند از بروز دیابت نوع 2 در زنان پیشگیری کند.
وجود فیبرهای غذایی، فیتوسترول و منیزیم در کره بادام‌زمینی احتمال ابتلا به سنگ صفرا را در مردان و احتمال برداشتن کیسه صفرا را در زنان کاهش دهد.


 

1396/11/16