صفحه اصلی مقالاتويژگي‍ها، تعاریف و اصطلاحات از دید سازمان استاندارد خلال مغز پسته

ويژگي‍ها، تعاریف و اصطلاحات از دید سازمان استاندارد خلال مغز پسته

1 ـ تعاريف و اصطلاحات :

 در اين مقاله واژه‏ها و اصطلاحات با تعاريف زير به كار برده مي‍شود :

 1 ـ خلال مغز پسته : خلال مغز پسته عبارت است از بريده‏هاي طولي مغز پسته لپه شده ( بدون پوست سوم ) كه در امتداد طول مغز پسته به دو , يه يا چهار تكه تقسيم شده و دو سر آن داراي انحناي طبيعي باشد.

2 ـ رطوبت : عبارت است از آب موجود در مغز پسته كه بدون تغيير در كيفيت و تجزيه شيميائي مغز پسته قابل اندازه‏گيري باشد.

  3 ـ مواد خارجي : عبارت است از موادي غير از خلال مغز پسته نظير پوست پسته، خاك , خاشاك , آفات مرده و با قطعات بدون آنها , فضولات و تنيده‏هاي حشرات و غيره كه با چشم غيرمسلح قابل رؤيت باشد.

  4 ـ آفت : عبارت است از وجود حشرات و كنه‏ هاي زنده در هر يك از مراحل رشد كه از خلال مغز پسته تغذيه نموده و باعث آلودگي و تقليل كمي و كيفي آن مي‍شود.

5 ـ آفت‏زدگي : عبارت است از آثار ناشي از عمل آفات كه با چشم غيرمسلح بر روي خلال مغز پسته قابل رويت باشد. اين آثار بصورت حفره‏هاي محل تغذيه حشرات و كنه ‏ها, وجود تنيده‏ها و فضولات و پوسته‏ هاي لاروي و شفيره‏گي و تخم و يا نظاير آن قابل تشخيص مي‍باشد.

 6 ـ خرده و شكسته : حالتي است كه خلال مغز پسته شكل و اندازه طبيعي خود را نداشته باشد و در اثر عوامل مكانيكي شكسته شده باشد بطوريكه يك و يا دو سر آن بدون انحناي طبيعي باشد.

 7 ـ خاكه : عبارت است از ذرات ريز پوست مغز و يا خود مغز كه بر اثر سايش, ضربه و با فشار حاصل شده باشد و از الك يك ميلي‏متري عبور نمايد .

 8 ـ رنگ خلال مغز پسته : عبارت است از رنگ طبيعي مغز پسته سالم كه معمولا برحسب رقم , طول مدت رشد و زمان چيدن و نگهداري آن بين سبز تا كرم يا زرد روشن متغير خواهد بود.

 

  2 ـ ويژگي ها :

 خلال مغز پسته بايد داراي ويژگي‍هايي بشرح زير باشد :

 1 ـ خلال پسته بايد داراي بو, رنگ و مزه طبيعي ( فاقد مزه تلخ و تند ) باشد .

 2 ـ خلال مغز پسته بايد عاري از آفات زنده باشد .

  3 ـ رطوبت خلال مغز پسته نبايد از 5 درصد بيشتر باشد .

  4 ـ ميزان مواد خارجي خلال مغز پسته نبايد از نيم درصد بيشتر باشد .

  5 ـ ميزان آفت‏زدگي نبايد از 3 درصد بيشتر باشد .

  6 ـ ميزان خرده و شكسته نبايد از 20 درصد بيشتر باشد .

  7 ـ ميزان خاكه نبايد از يك درصد بيشتر باشد .

  8 ـ خلال مغز پسته بايد عملاً عاري از آفلاتوكسين باشد .

 

  3 ـ بسته‏ بندي

 1 ـ خلال مغز پسته را مي‍توان در كيسه‏ هايي از جنس كتاني يا پلاستيكي يا كارتن و يا قوطي فلزي متناسب با وزن كالا بسته‏ بندي نمود .

 2 ـ لوازمي كه براي بسته‏بندي خلال مغز پسته بكار برده مي‍شود بايد سالم , تميز , خشك و بدون بو باشد و روش بسته‏بندي بايد طوري باشد كه حفاظت كامل عليه هرگونه فساد, نفوذ, رطوبت و آفات تأمين گردد .

 3 ـ با توجه به ظرافت, آسيب‏پذيري و شكنندگي خلال مغز پسته ضروري است كه خلال مغز پسته در بسته ‏بندی هاي كوچك با وزن خالص حداكثر يك كيلوگرم بسته‏ بندي گردد و اين بسته‏ ها را برحسب مورد مي‍توان در بسته‏ بندی هاي بزرگتر تا 50 كيلوگرم بسته‏ بندي نمود.

  در صورت تقاضاي خريدار بسته‏ بندي بيش از يك يكلوگرم بلامانع است.

شرکت نیت نات افتخار دارد در با توجه به سابقه درخشان در در امر فرآوری میوه های آجیلی مانند خلال پسته، بادام، فندق و غیره با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا و با رعایت شرایط و ضوابط سازمان های استاندارد و بهداشت؛ اقدام به تولید خلال پسته مناسب برای مصارف خانگی و صنعتی مینماید.

1396/11/28