صفحه اصلی اخبارخسارت گرما به باغات پسته و زرشک

خسارت گرما به باغات پسته و زرشک

 گرما به باغات پسته و زرشک

جواد غنچه مدیر گروه خدمات بیمه کشاورزی استان خراسان جنوبی، در خصوص خسارت گرما در استان اظهار کرد: در افزایش دمای اخیر عمده خسارات به باغ های زرشک و پسته وارد شده است.

مدیر گروه خدمات بیمه کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت:
در پی وزش باد و افزایش دما در خرداد ماه (بازه زمانی 12 خرداد تا اول تیرماه و میانگین دمای 39 درجه) و بر اساس بازدیدها از باغات زرشک مناطق قهستان ، اسدیه ، درمیان ، قاین ،آرین شهر و بیرجند ، وزش باد به همراه هوای گرم در برخی مناطق باعث سیاه و قهوه ای شدن دانه های زرشک شده است.

وی ادامه داد: این امر ناشی از تخریب و تغییر ترکیبات در رنگدانه های موجود در زرشک به خصوص آنتوسیانین ها است و همچنین در هوای گرم میزان تنفس افزایش و فتوسنتز کاهش می یابد و این مساله موجب کاهش عملکرد می شود.

مدیر گروه خدمات بیمه کشاورزی استان خراسان جنوبی بیان کرد:
شایان ذکر است بالاترین دما مربوط به 26 خرداد تا اول تیر بوده که در برخی مناطق مانند قاین دما 41 درجه اعلام شده، اما از آنجایی که ایستگاه در داخل شهر مستقر است و دمای داخل باغ حدود 2-3 درجه گرمتر بوده لذا دمای باغ 44 درجه گزارش شده است.

غنچه گفت: درپی بازدید از باغات پسته در مناطق قاین ،آرین شهر، بیرجند، بشرویه، فردوس، سرایان، طبس، نهبندان و مود افزایش شدید دما،(دمای بالای 40 درجه) در زمان رشد سریع محصول، باعث از بین رفتن مغز محصول می شود که نهایتا در زمان برداشت باعث افزایش درصد پوکی محصول می شود.

وی افزود: هرچه افزایش دما و مدت آن بیشتر باشد ضمن افزایش درصد پوکی، سبب سیاه شدن پوست میوه و سوختن آن می شود.

1396/04/21