صفحه اصلی اخبارقاچاق بادام‌ هندی‌ هنوز جولان می‌دهد

قاچاق بادام‌ هندی‌ هنوز جولان می‌دهد

در حالی‌که بادام هندی مجوزی برای واردات ندارد، رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار می‌گوید این محصول قاچاق، به گونه‌ای قانونی وارد و عرضه می‌شود و مشخص نیست چرا مسئولان پاسخ قانع‌کننده‌ای برای ممنوعیت واردات این محصول نمی‌دهند.

واردات انواع میوه و محصولات کشاورزی مشروط به مجوز از طرف وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید، تامین و تنظیم بازار محصولات کشاورزی است. در این زمینه بارها مسئولان این وزارتخانه اعلام کرده‌اند که واردات انواع میوه و محصولات باغی ممنوع است و فقط چهار قلم میوه گرمسیری آناناس، انبه، موز و نارگیل مجوز برای واردات دارند. 
 
این در حالی است که سال‌هاست با وجود ممنوعیت واردات بادام هندی، این محصول در بازار آجیل و خشکبار ایران به وفور پیدا می‌شود و روز به روز سهمش در این بازار افزایش پیدا می‌کند و مشخص نیست بادام هندی ممنوع‌الورود است یا قانونی؟ 
 
مصطفی احمدی- رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار- در این باره به ایسنا گفت: گرچه وضعیت تولید انواع آجیل و خشکبار در ایران بسیار مناسب بوده و عمده آنها جزو محصولات صادراتی به شمار می‌رود اما بادام هندی در داخل کشور تولید نمی‌شود و با توجه به عادت کردن ذائقه مردم به این محصول، قابل حذف از بازار نیست اما سوال اینجاست که چرا مسئولان هیچ گاه پاسخ قانع‌کننده‌ای درباره چرایی ممنوعیت ثبت سفارش و واردات بادام هندی نمی‌دهند. 
 
وی با بیان اینکه سهم بادام هندی در بازار آجیل و خشکبار به صورت روزافزون در حال افزایش است و در سبد آجیل بسیاری از مردم یافت می‌شود، افزود: بادام هندی که در داخل تولید ندارد و واردات و عرضه آن آسیبی به تولید و بازار آجیل و خشکبار می‌زند، به چه دلیل ممنوع‌الورود شده است. حتی مسئولان حاضر نیستند دلیل ممنوعیت ورود این محصول را اعلام کنند. 
 
رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با بیان اینکه ثبت سفارش و واردات رسمی بادام هندی قیمت آن را ارزان‌تر می‌کند، ادامه داد: اخیرا پیشنهاد دادیم که با تاجران هندی به مذاکره بنشینیم و به ازای صادرات پسته بادام هندی وارد کنیم که این مسئله نیز مورد موافقت قرار نگرفت در حالی که می‌توانست صادرات پسته ایرانی را افزایش دهد و از سوی دیگر مشکل ممنوعیت واردات بادام هندی را حل کند. 
 
احمدی گفت: گرچه بادام هندی ممنوع‌الورود است اما مشاهده می‌کنید در بازار این محصول عرضه می‌شود و به گونه‌ای قانونی شده است، چراکه به هنگام کشف و ضبط محموله‌های قاچاق از جمله بادام هندی آن را به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌برند و از آنجا بادام هندی را مجددا به متقاضیان می‌فروشند و به بازار وارد می‌کنند. 

با وجود پیگیری‌های متعدد کسی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی حاضر به پاسخگویی به سوالی درباره وضعیت واردات بادام هندی و قانونی بودن یا نبودن آن نشد، چرا که بالاخره باید سرنوشت این محصول روشن شود و اگر واردات آن غیرقانونی است، نباید به گونه‌ای سیاستگذاری شود که با وجود ممنوعیت واردات مجددا در داخل عرضه شود.

 

1396/12/19