صفحه اصلی اخباردر پی تامین آب شرب؛ ممنوع شدن کشت برخی از محصولات کشاورزی

در پی تامین آب شرب؛ ممنوع شدن کشت برخی از محصولات کشاورزی

با توجه به اينکه بخش کشاورزي بيش از نود درصد منابع آبي کشور را مصرف مي‌کند دولت تصميم دارد با ساماندهي اين بخش وضعيت منابع آبي را سامان بخشد. البته تا کنون نيز طرح هاي متعددي براي سر و سامان دادن به اين حوزه ابلاغ و عملياتي شده اما تا کنون اقدامات جدي در اين زمينه صورت نگرفته است.

اين در حالي است که با شکل گيري گارگروه سازگاري با کم آبي و حضور وزارت جهاد کشاورزي بر سر ميز بحران آب، به نظر مي رسد که اين بار حل بحران به طور جدي تري مورد بحث قرار گرفته است چراکه مساله حل تنش آبي در ايران تنها به دست يکي از وزارتخانه ها امکان پذير نيست. در همين راستا با تشديد بحران آب لازم است تصميمات جدي در حوزه مصرف آب محصولات کشاورزي اتخاذ شود که يکي از اين تصميمات طبق اعلام رضا اردکانيان، وزير نيرو احتمال ممنوعيت کشت برخي از محصولات کشاورزي است. وي معتقد است زماني که آب وجود ندارد طبيعتا خود کشاورزان نيز متوجه مي شوند، البته در دوره هاي گذشته نيز ترسالي و خشکسالي وجود داشت، بحث کنوني اين است که در زمان خشکسالي اگر دولت دخالت نکرده و خشکي به نسبت متعارفي تقسيم نشود، عدم تعادل را بايد با منابع مالي جبران کند.



اردکانيان با تاکيد بر اينکه در زمان ترسالي نيز ممکن است کشت محصولي ممنوع باشد به طور مثال دولت تصميم گرفت کشت برنج در غير از استان هاي شمالي ممنوع شود، خاطرنشان کرد: اين مسئله سياستي است که يک وزارتخانه براساس شرايط اقليمي و علمي اتخاذ کرده، کشت برنج در مناطق کم آب يا بي آب از ابتدا موضوعيتي نداشته است. علاوه بر اين طبق اعلام مسوولان وزارت جهاد کشاورزي در خصوص ميزان آب بر بودن محصولات کشاورزي، انواع سبزي و صيفي‌جات جزو گياهان و محصولات کشاورزي پرمصرف و محصولاتي مانند جو و گندم جزو محصولات کم مصرف از نظر آبي هستند که به همه آنها نياز داريم اما سياست‌گذاري‌ها در راستاي انتقال گياهان پرمصرف به فضاها و محيط‌هاي بسته و کنترل شده مانند گلخانه‌ها است. همچنين نيشکر، سبزي و محصولات صيفي و جاليزي جزو پرمصرف‌ترين‌ها از نظر آبي هستند و در اين ميان برخي ارقام کلزا، جو و غيره کم‌مصرف هستند و برخي ديگر از ارقام کلزا به همراه گندم مصرف متوسطي دارد که در حال حاضر برنامه ريزي صورت گرفته مبني بر کنترل مصرف گياهان و محصولات کشاورزي پرمصرف از نظر آبي به دو روش است که مي‌توان به انتقال آنها به محيط‌هاي کنترل شده گلخانه‌اي يا استفاده از روش‌هاي آبياري نوين مانند ميکرو است.

بحران کم آبي يکي از اصلي ترين چالش هاي پيش روي کشور است که بايد با مديريت دقيق و برنامه ريزي جامع از تشديد اين بحران و پيامدهايش جلوگيري شود که براي اين مساله به نظر مي‌رسد اصلي ترين راهکاراصلاح الگوي مصرف در همه بخش هاي کشاورزي، صنعت و شرب است اما با توجه به ازدياد مصرف در حوزه کشاورزي لازم است که دولت نگاه سختگيرانه‌تري به اين حوزه داشته باشد.

www.neat-nut.com

1397/01/26