صفحه اصلی اخبارخروج پیاز زعفران ممنوع است

خروج پیاز زعفران ممنوع است

وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد:
ممنوعیت خروج پیاز زعفران از کشور همچنان برقرار است
وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر استمرار ممنوعیت خروج پیاز زعفران از کشور اعلام کرد: افزایش عملکرد در هکتار، توسعه کشت و همچنین برندسازی توسعه بازارهای صادراتی این محصول در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
این وزارتخانه در واکنش به ادعای برخی رسانه ها مبنی بر پیشی گرفتن افغانستان از ایران در تولید زعفران، با رد این ادعا بر ممنوعیت خروج پیاز زعفران از کشور همچنان تاکید کرد.
ممنوعیت خروج پیاز زعفران از ایران به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی کشور است و موضوع قاچاق احتمالی این محصول از طریق معاونت های امور باغبانی و توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی این وزارتخانه ،ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیروی انتظامی، مرزبانی کشور و سایر دستگاه ها و مراجع ذیربط به طور مستمر پیگیری می شود.
با توجه به ارزش افزوده بالا و نیاز آبی کم، توسعه کشت گیاه زعفران از جمله برنامه های مصوب وزارت جهاد کشاورزی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که برندسازی و توسعه بازارهای صادراتی این محصول در دستور کار قرار گرفته است.
ظرفیت تولید زعفران در ایران از 30 تن در سال 1368 طی سال های اخیر به بیش از 300 تن رسیده که سالانه حدود 200 تن آن به کشورهای هدف صادر می شود.
برخی کارشناسان براین باورند که با وجود محدودیت صادرات پیاز زعفران در دولتهای یازدهم و دوازدهم، اما در دولت های قبلی به قدری پیاز زعفران به شکل رسمی و قاچاق از کشور خارج شده که افغانستان را به یک رقیب در تولید و صادرات آن تبدیل کرده است زیرا هر هفت سال ریشه این گیاه به سه تا پنج برابر افزایش می یابد و دیگر نیازی به واردات مجدد ندارد.
همچنین گفته می شود، پیاز زعفران به دلیل ماهیت خشک بودن در خارج از فصل کاشت قابلیت جابجایی دارد و بدون هیچ مشکلی از طریق قاچاق می تواند از کشور خارج شود.
حتی تجار افغانی در ایران زعفران تولیدی کشور ما را خریداری و در دنیا تحت عنوان زعفران افغانی به فروش می رسانند که این نیز به ضرر منافع ملی کشور ما خواهد بود.
طبق آمارها مصرف سرانه زعفران در ایران برای هر نفر یک گرم است که در مجموع سالانه بیش از 80 تن از این محصول به مصرف داخلی می رسد.
این گیاه دارویی و نشاط آور روزانه باید بین 10 تا 20 میلی گرم و ماهانه نزدیک به پنج گرم مصرف شود.

منبع ایران اکونومیست

1397/02/19