صفحه اصلی اخبار سیر، گل محمدی و زعفران جایگزین پسته در رفسنجان

سیر، گل محمدی و زعفران جایگزین پسته در رفسنجان

با وجود خشکسالی و کاهش محصول پسته کشت‌های جایگزین به کمک پسته کاران می آید.
حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: کشت‌های جایگزینی در کنار پسته می‌توانند رونق اقتصادی شهرستان را رقم بزنند.

رضایی افزود:از آن‌جا که اقتصاد رفسنجان سال‌هاست تک‌محصولی بوده و از قبل درآمد‌های پسته گره‌های زیادی در شهرستان، استان و کشور گشوده شده، اما همچنان کشاورزان رفسنجان با توکل به خداوند به درختان خود که آن‌ها را جزئی از اعضای خانواده خود می‌دانند، رسیدگی کرده و دست از‌تر وخشک‌کردن آن‌ها برنمیدارند.

وی افزود: به منظور حمایت از کشاورزان و جبران خسارات آنان، در کشت‌های جایگزین موقعیت منطقه را در نظر می‌گیریم چه کشتی داشته باشیم که توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی گفت:خشکسالی‌های پی در پی در این شهرستان به ربع قرن رسیده و دیگر کشاورزان توان مقابله با کم‌آبی را ندارند و هر سال محصول کمتر از سال قبل می‌شود.
رضایی گفت: سیر، زعفران، گل محمدی و…محصولاتی هستند که این روز‌ها بازار گرمی دارند و مهندسان جهاد کشاورزی آن را به کشاورزان منطقه پیشنهاد می‌دهند.

وی گفت: امسال نزدیک به ۳ هکتار در منطقه کوچک سیر کشت شده که برآورد اولیه برای برداشت سیر در هر هکتار ۴۰ تن است و زمانی که به قیمت بازار نگاه می‌کنیم هر هکتار ۴۰میلیون تا۵۰ میلیون تومان درآمد دارد.

رضایی افزود: در این منطقه هم سیر توجیه اقتصادی خیلی خوبی دارد و نکته مهم این است که تقریبا محصولی است که سالم تولید می‌شود، چون هیچ آفت و بیماری ندارد سم به هیچ وجه استفاده نمی‌شود.

وی عنوان کرد: گلاب، غنچه گل خشک و گل خشک که مورد استفاده‌های زیادی دارد، همچنین زمانی که گل برداشت می‌شود ،درگیر برداشت محصولات دیگری نیستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان عنوان کرد: از هر کیلو گل ،دو لیتر گلاب ناب تولید می‌شود که از ۵ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود در هر هکتار حدود ۸۰۰ کیلوگرم تولید می‌شود و درآمد هر هکتار گل محمدی بالای ۳۰ میلیون تومان است.

شهرستان رفسنجان به عنوان قطب تولید پسته ایران و بزرگترین تولید کننده پسته محسوب میشود که امسال به دلیل خشکسالی،تولید محصول پسته رضایت بخش نیست.

کارشناسان درصدد جبران خسارت کشاوزان و پیشگیری از وارد شدن خسارات مجدد با کشت‌های جایگزین هستند.

منبع ایران اکونومیست

neat-nut.com

1397/03/28