صفحه اصلی اخبارخسارت برف بهاری

خسارت برف بهاری

رئیس شورای اسلامی روستای یازن دهستان اشکور رامسر گفت :بارش برف  و سرمای شدید دو روز گذشته به سردرختی های گیلاس، فندق و گردو در روستاهای منطقه اشکور خسارت فراوانی وارد کرد.

وی با بیان اینکه بارش سنگین برف سبب شده است دامداران نیز برای تهیه خوراک دام‌های خود دچار مشکل شوند، افزود: بارش برف به مزارع گل گاوزبان ، سیب زمینی و صیفی جات منطقه نیز آسیب جدی وارد کرده است.

نورمحمدی افزود: شکسته شدن شاخه‌ درختان میوه به دلیل شدت بارش برف و سرما زدگی محصولات به همراه کم آبی و احتمال هجوم ملخ ها به باغها و مزارع منطقه، سال سختی  را برای کشاورزان منطقه رقم خواهد زد.

این در حالی است که  ریزش برف روزهای 26 و 27 فروردین در مناطق کوهستانی مازندران که با کاهش شدید دمای هوا نیز همراه بود، باغداران و کشاورزان را غافلگیر کرد.
کارشناسان کشاورزی پیش بینی کرده بودند با توجه به شکوفه دهی درختان سیاه ریشه به ویژه گیلاس در فروردین، بارش برف در صورت همراه شدن یخبندان سبب وارد آوردن زیان به باغداران خواهد شد.
سید حسین اسلامی  گفت که برف اخیر به سه هزار و 373 هکتار از باغ های میوه بخش کوهستانی لاریجان بیش از 90 درصد خسارت وارد کرد.
وی افزود که این میزان خسارت پس از بازدیدهای میدانی کارشناسان مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی بخش لاریجان از باغ های سیاه ریشه دانه دار این بخش در 2 روز گذشته برآورد شده است .
گردو ، گیلاس ، گلابی ، سیب ، به ، آلبالو و گل از محصولات باغی بخش لاریجان است .
اسلامی گفت که گزارش کارشناسان از باغ های خسارت دیده برای سازمان جهاد کشاورزی مازندران و فرمانداری ارسال شده است تا باغداران مورد حمایت قرار گیرند.

مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه گفت که بر اساس برآورد اولیه ، بارش برف و سرمای هفته گذشته حدود هفت میلیارد تومان به باغ های این شهرستان خسارت وارد کرده است. ریزش برف در روزهای 26 و 27 فروردین در مناطق کوهستانی مازندران که با کاهش شدید دمای هوا نیز همراه بود ، باغداران و کشاورزان را غافلگیر کرد . 
محمد اسماعیلی افزود : کارشناسان بخش کشاورزی طی بازدید از باغ های سیاه ریشه منطقه ، خسارت باغ های گردو و دیگر میوه های هسته دار و دانه دار را تائید کردند . 
وی گفت که بیشترین میزان خسارت مربوط به باغ گردو با حدود 800 هکتار بوده است . 
مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه افزود : برف و سرما به حدود 300 هکتار دیگر از باغ های دارای گونه های دیگر درختان هم خسارت زد. 
بخش زیادی از اراضیی شیب دار شهرستان سوادکوه در سال های اخیر تبدیل به باغ درختان سیاه ریشه مانند گردو ، سیب ، به ، گلابی ، گیلاس و دیگر درختان شده است.

 

1397/02/02